Daisypath Vacation tickers

lørdag 24. september 2011

Velkomstmøte

I går ble jeg fortalt at det skulle lande deler av en satelitt over Frankrike, England, Belga og Italia. Og at vi måtte se om vi så noen. Virket som om noen trodde vi skulle dø og. Jeg trodde egentlig aldri helt på at det ville skje og at vi ville oppleve det. Men man vet jo aldri. Det skjer jo ting nesten hver dag som overrasker. Og det skjedde altså ingenting.


Senere i går kveld så jeg først på nyheter, også på den franskeversjonen av "Robinson ekspedisjonen", men jeg tror det var blanding med "Fear factor" fordi de hadde konkurranse om å spise et fiskeøye på kortest mulig tid. Tror det er bra for meg å se på franske tv-programmer, selvom det er litt vanskelig å forstå alt pga. de snakker såå fort.
namnam..


På kvelden prøvde jeg og mamma Skype. Det gikk greit, men ikke supert. Det var litt vanskelig å høre hva hun sa. Halvparten av ordene ble borte samt at bildet "lagga". Men gøy alikevel. De hadde besøke av mormor og bestefar, så før vi logget av sang de nattasang til meg. Søtt og koselig :)


I dag dro jeg og Laurence til Libourne. Vi skulle på "Reunion" og snakke med områderepresentanten + de andre utvekslingsstudentene hun har. Vi startet med å hilse på hverandre før studentene satt oss i en pulje og de voksene i en annen. Så kom datteren til områderepresentanten og satt seg ved oss. Hun snakket om sine erfaringen da hun var utvekslingsstudent i Australia for 16år siden. Deretter gikk hun igjennom regler og andre viktige ting med oss. Hun snakket bare engelsk til oss. Vi fikk et skjema hvor vi skulle skrive navnet vårt, hvor vi kom fra og hvordan starten på dette året i Frankrike har vært. Så fikk vi cider og kake, før områderepresentanten kom for å snakke med oss. Hun sa ikke så mye, men det var greit at hun snakket litt til oss også. Så sa vi hade og dro hjem.


Da satt jeg og Cyril og så på et program om slanger. Han spurte om det fantes slanger i Norge, og jeg spurte om det gjorde det her. Da sa han at det fantes to forskjellige; at den ene ga deg infeksjon og du kunne bli veldig syk, og ble du bitt av den andre kunne du dø iløpet av 24timer hvis du ikke kom deg til sykehus. Ekkelt å tenke på. Samtidig sa han at det ikke var lenge siden han drepte to slanger rett utenfor huset. Jada, enda mer ekkelt! Men jeg tror (og håper) jeg ikke møter på noen slanger mens jeg er her.


Deretter hjalp vi til på rommet til Aurélien. Han var i ferd med å rive tapenen, for senere å male det blått. Greit å gjøre noe "håndverkerarbeid" og. Liker det. 


Ellers har det ikke skjedd så mye spennende denne uken. Jeg har funnet andre jenter i klassen å være med, og jeg trives virkelig med disse. De har også presentert meg for andre (noe de andre også gjorde) - og jeg liker de også veldig godt. De første jentene jeg var med snakker jeg ikke med. Bare så vidt et hei. Hvis det i hele tatt er det. Men jeg begynner mer og mer å finne min plass i klassen, og håper det vil fortsette å være sånn som det her.


Dagens français:
De klipper faktisk gresset her også. Men det blir veldig langt før det blir klippet. Jeg tror det går ca. 1 måned mellom hver klipp. Litt mye spør du meg. Hm.. Sa noen "yrkesskade"?

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...