Daisypath Vacation tickers

søndag 4. september 2011

Bienvenue, Célina!


Dag 1 (1.september):

Etter å ha sittet på tog i 4 timer fra Paris med Céline og Maria, kunne jeg endelig gå av toget i Libourne! Jeg var så utrolig nervøs men samtidig veldig glad! Der stod allerede Laurence, Cyril, Antoine og en venn av Cyril. Det første jeg gjorde var å hilse på alle sammen ved å gi dem ”kyss på begge kinnene”. Deretter tok Cyril og Antoine bagasjen min og bar det til bilen. Huff, stakkars gutter. Det var jo sykt tungt! I bilen på vei til huset var stemningen litt klein, men jeg prøvde å skjønne hva de sa og hvis jeg ikke skjønte bare smilte jeg og nikket. Haha.

Da vi kom frem til huset fikk jeg straks omvisning! Og jeg fikk se rommet jeg skal tilbringe 10måneder på. Veggene er lilla med grønne/rosa blomster og rosa sommerfugler. På sengen lå en pute av Eiffeltårnet og på sengesettet er det marihøner og blomstrer. På pulten står det en flott, rød rose, en kalender på fransk (med vitser, tror jeg?), bøker om Frankrike og en rosa, tom ramme hvor jeg kan sette bilde inn i. Skapet er litt mindre enn mitt hjemme, men så har jeg jo ikke med så mye hit heller. Utenfor døren min henger et ark med det norske flagget med teksten ”NORWAY” og ”Célina”. Ntha, så søtt



sengen


litt rot enda..men her er skrivepultet med en rose på




såå søtt!


et slags "speil" bak døren

Etter omvisningen spurte Laurence om jeg ville ringe mamma – og det gjorde jeg. Tror ikke hun helt skjønte noe med engang, ettersom nummeret var langt og ukjent. Koselig å få snakket med mamma igjen Deretter tok jeg på meg bikinien og hoppet ut i bassenget! Syyykt deilig. Det var tross alt kjempe varmt ute og i bassenget var det faktisk 26grader! Så fikk jeg beskjed av Laurence av i kveld skulle vi få besøk av tre av familiens venner, og de skulle komme for å ønske meg velkommen. I mens pakket jeg ut av koffertene og ryddet litt. Plutselig kom Cyril med en av kaninungene og stod i døråpningen på rommet mitt. Nthåå, da måtte jeg jo bare bli med ut!

Også kom gjestene. Jeg hilste på de ved å kysse de på kinnene. Jeg smilte og prøvde å svare på spørsmålene. Så var det mat. Masse mat i forskjellige varianter, og jeg skjønte jo egentlig at de hadde lagd alt dette for meg. Det startet med nøtter i forskjellige varianter, oliven, fransk pølse, chips, kaker og godt drikke. Deretter kom det mat som pai, ratatouille, kake og skinke. Så var det forskjellige oster som ble spist på baguette/brød. Tilslutt var det makroner, pikekyss og noen kaker som var fra Frankrike/Bordeaux. PUH, altfor mye mat.. Men koselig var det hvertfall. Selv om jeg ikke hele tiden klarte å henge med i samtalen. Men av og til spurte de meg om noe og jeg svarte så godt jeg kunne. Hvis de skjønte på meg at jeg ikke skjønte hva de snakket om prøvde de å oversette til engelsk. Da gjestene dro kjente jeg at det ville bli godt å legge seg! Masse, masse nye inntrykk på en dag.


Dagens français:
"Bise" kalles det når man kysser hverandre på kinnet for å hilse. NB!! Uttales "biz" - aldri si "bise" da det betyr noe heeelt annet!

2 kommentarer:

  1. Søtt og koselig rom :) og 26 grader i bassenget!? her er det jo 15 minus inne (nesten). Misunner deg!! Kjenner meg sykt igjen med tanke på språket. Ser for meg hvordan det er når du ikke helt skjønner hva de sier. Hadde det helt likt i Tyskland når jeg bodde hos en vertsfamilie der. Men teenk så flink du kommer til å bli i fransk! Love U. Bise <3

    SvarSlett
  2. Så koselig alt dem har ordnet til for deg! Veldig fint å se og følge med på hva du driver med! Føler med deg når det gjelder språket - har jo selv nikket og smilt på noen sommerkurs i Oslo... så kjenner igjen følelsen! Men deg går helt sikkert bra :) Kast deg ut idet! Det er det du lærer av! Stå på "lille" <3

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...