Daisypath Vacation tickers

fredag 9. september 2011

Le week-end!



Endelig er det helg! Det blir godt å kunne sove litt lenger enn vanlig i morgen. Denne uken har det gått fint å stå opp tidlig, men da de siste skoletimene nærmer seg (rundt kl 15.30) kjenner jeg at jeg er sliten. Jeg har faktisk ikke lagt meg så sent denne uken heller. Men det blir godt med helg. Litt lekser blir det nok på søndag, men c’est la vie!


Den første uken i det franskeskolesystemet og den franske videregående skolen har utviklet seg til å bli bedre og bedre. Startet mindre bra første halvdel på tirsdag og nå, på fredag, er alt helt greit. De andre i klassen (nesten alle) er kjempe snille og hyggelige, og alle prøver å hjelpe meg så godt de kan men å forklare og av og til oversette slik at jeg forstår.


Noen spør faktisk hva forskjellige ting betyr på norsk og jeg synes det er gøy å lære bort. Merker da at det norske språket er vanskelig å lære. Og jeg tror ikke andre enn de som er født i Norge (bodd her siden de var under 10år) klarer å uttale norsk helt riktig! Komplisert med stumme d-er og g-er i slutten av ord/eller at de uttales på annen måte, skj- og kj-lyder er og vanskelig, samt den rullende r-en.


I dag tidlig klarte jeg å knuse foundationen min. Den er helt ny og jeg kjøpte den på Gardermoen rett før vi dro til Paris. Det ble et klin uten like utover HELE baderomsgulvet, og jeg fikk litt panikk ettersom Laurence straks skulle kjøre meg på skolen. Hun tørket da opp det verste, skrev lapp til guttene om hva som hadde skjedd og kjørte meg til skolen.


Jeg vet ikke helt om jeg liker engelsktimene eller ikke. Læreren snakker 10x mer fransk enn engelsk, ettersom den nesten bare er jeg som skjønner hva han sier da han snakker engelsk. Samtidig er engelsken altfor lett. Tror jeg lærte, det samme som vi går gjennom nå da jeg gikk i 7. klasse. Kanskje tidligere også. Men historien i dag var interessant, og jeg merker jeg skjønner mer da læreren samtidig skriver stikkord på tavla som vi kan skrive av på ark. Mye bedre, lettere og morsommere enn da vi har fransk eller sciences économiques et sociales. De elevene som går den linjen jeg går, er jo her for å studere hovedsakelig (tror jeg) det siste faget jeg nevnte. Men da læreren sitter med hodet i en bok eller et ark og snakker fort mens elevene skriver, sitter jeg der som et spørsmålstegn.

jepp, der har dere meg


I dag spiste vi mat fra McDonalds igjen. Sunn livsstil ja? Jeg har faktisk ikke gått opp i vekt mens jeg har vært her, men ned! Jepp. Faktisk helt sant.


Dagens français:
På skolen er det ikke lov med mobil, kamera eller PC. Derfor må alt skrives for hånd noe som er uvant. Dessuten har jeg ingen klokke (med meg) så jeg tror jeg må kjøpe meg en ny. Er jo greit å vite hvor mye klokken er da man ikke får lov til å se på telefonen.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...