Daisypath Vacation tickers

mandag 5. september 2011

Brev fra Norge (!) og forberedelser

I dag har vi vært på supermarkedet igjen. Wow, stort. Da vi kom tilbake igjen fikk jeg et kart av Laurence. Hun forklarte når vi skulle dra her ifra, hvor jeg skulle skrive meg på en liste, hvor jeg skulle gå for å finne klassen mi, og når jeg skulle starte og slutte. Fra kl. 10 – kl. 17! Oi, lenge. Eneste jeg trenger er ark og pen, og bøker får jeg på kvelden på onsdag. PC får man ikke bruke på skolen. Det blir nok uvandt! Samtidig måtte jeg passe på å hele tiden følge med på sakene mine og se opp for ”lommetyver”, samt personer som selger cannabis. Er nok ikke de med cannabis jeg kommer til å oppsøke, for å si det sånn. Men, greit å vite hva som har skjedd og kan skje.

Jeg trives kjempe bra i familien, og alle er kjempe hyggelige! Tror ikke jeg kunne fått en bedre familie! Hvis de skjønner på meg at jeg ikke forstår hva de sier, så hjelper de hverandre med å oversette og forklare på best mulig måte på engelsk. Noen franske ord er ganske like de norske også, så selv om jeg kanskje ikke skjønner hele setningen så klarer jeg å koble i forhold til noen ord og hva ”temaet” er.

Nå har jeg nettopp prøvd å forberede meg til skolen i morgen. Gruer meg litt. Har jo aldri gått på en skole hvor jeg ikke kjenner noen fra før (utenom da jeg startet i 1.klasse), så det hele blir litt rart. Men jeg tror det ordner seg etter hvert. Det vanskeligste helt i starten blir vel å skrive meg opp på riktig liste, for så og finne igjen riktig klasse. Men jeg har en time på meg, så det ordner seg nok. Håper jeg.

I dag fikk jeg forresten et brev fra Norge! Jeg ble såå glad med engang jeg skjønte det var kommet post til meg. Jeg skjønte straks på skriften hvem det var fra, mormor og bestefar, og var utrolig spent. Inne i brevet var det to bilder. Et av meg som 8år (tror jeg) og et av meg, bestefar og Centa på Rensjøen (går jeg ut i fra). Bak var et hilsninger fra mormor og bestefar, hvor de skrev gratulerer med dagen og at de håpte jeg trivdes. Jeg ble kjempe glad, og viste stolt frem bildene til vertsfamilien min.




bildene fra mormor og bestefar (med tekst bak)

Dagens français:
Det er morsomt når franskmenn snakker engelsk. Ikke vondt ment! For det første så er de ikke så flinke, og for det andre så uttaler de ikke "h" når den er skrevet først i et ord (akkurat som på fransk). Det høres ganske rart ut og er litt vanskelig å skjønne. Bare tenk på "horse" og "hot", blir til "orse" og "ot".

1 kommentar:

  1. Det blir spennende med ny skole og et HELT nytt skolesystem da! Det fikser du nok veldig bra - som du fikser det meste! Din vertsfamilie virker veldig hyggelige (og søte)! Men dem har også vært veldig heldig som har fått deg!!!!
    Artig brev og fine bilder vennen! Kos deg og lykke til på skolen :) Klem lille <3

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...