Daisypath Vacation tickers

torsdag 1. desember 2011

Saint-Émilion

En av de siste dagene i høstferien min, tror det var mandag 31.oktober, dro jeg og vertsmor til Saint-Émilion. Hun syntes det var rart at jeg aldri hadde hørt om stedet så vi tok oss en liten tur.



Saint-Émilion

Saint-Émilion er en kommune i regionen Aquitaine og ligger ca. 35 km nordøst for Bordeaux. Stedet ligger ikke langt fra Libourne (5km) som er stedet hvor skolen min er, og da heller ikke langt fra der jeg bor (ca 20km). Kommunen har svært få innbyggere (litt over 2000) men har i tillegg 5 500 hektar med vin som dekker nesten 70% av kommunens areal, og de produserer over 25 000 liter vin per år! Det er kun 5% av all vinen som blir produsert i Bordeaux-området, men likevel synes jeg 25 000 liter vin høres ganske mye ut. Tenker man på verdensbasis så er det jo selvfølgelig ikke det. Disse vinene som blir laget her er tydeligvis kjempe kjente og endel av de er også kjempe dyre. Eneste næringsvirksomhet byen har (i dag) er faktisk VIN.

I 1999 ble Saint-Émilion oppført på UNESCOs verdensarveliste! Ikke bare på grunn av kulturlandskapet med vin dyrking men også på grunn av den godt bevarte bebyggelsen i byen. Jeg husker ikke hvor gammel byen er, men den er veldig gammel, og det finnes malerier fra middelalderen der!







fant meg en kommunearbeider 









maleri fra middelalderen (de som er malt direkte på veggen)


sarkofag











dette var engang en kirke. ble bombet under 1.verdenskrig (tror jeg)





"trappene" fra middelalderen de og,
den slitte og helt uten noen trinn
vanskelig og gå der selv med vanlige, flate sko





















en av mange kjente vingårder i Saint-Émilion









Saint-Émilion






1 kommentar:

  1. Så fint å få oppleve kultur! Ser veldig spesielt ut! Tenker på ruinene her på Hamar, ser ikke like bra ut! Men blir jo bevart nå dem også da! Enorme vingårder - og fint å se dem! Kanskje du kommer borti vinen engang, og da kan du si: "Vært der ;)!"
    Var sikkert en koselig tur - fint med jenteturer! klemlille >3

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...