Daisypath Vacation tickers

søndag 11. desember 2011

Le troisième dimanche de l'Avent


Så tenner vi tre lys i kveld
for lengsel, håp og glede.

De står og skinner for seg selv
og oss som er tilstede.

Så tenner vi tre lys i kveld,
for lengsel, håp og glede.


I dag er det tredje søndag i advent, og nøyaktig 6mnd til jeg er hjemme igjen! Oppholdet er snart halvveis og tiden går temmelig fort. Jeg lurer virkelig på når jeg skal våkne opp av denne drømmen. Av og til føles det faktisk som om jeg ser gjennom øynene til noen andre, og må klype meg i armen eller bite meg i kinnet for å kjenne at jeg lever og at jeg faktisk er her. Merkelige følelser. Dette kan plutselig skje hvor som helst. Enten da jeg sitter i timen på skolen, ved middagsbordet, er med venner i Bordeaux eller sitter på le tram (=métroen).

Jeg gleder meg så utrolig til jeg kommer til Norge igjen! Og se alle mine kjære igjen.. 
 Før man drar på utveksling teller man dager til avreise, og da man ankommer starter man straks å telle ned måneder, uker og dager til man kommer hjem igjen. Tror dette året vil bli et av de beste årene i mitt liv, men også kanskje det aller vanskeligste og tøffeste. Det er jo kun 1% av livet mitt. Hvis man da i utgangspunktet tenker at jeg skulle bli 100år (noe jeg selv ikke tror).

I går var jeg i Bordeaux med Sherita (utv.student fra Thailand) og det var kjempe koselig. Da jeg kom jeg spiste vi raclette (som ikke spises på samme måte som i Norge) og deretter pyntet vi juletreet. Koselig! ..og litt mer jul!
Dessuten har jeg også sendt julegaver til familiene mine i Norge, og jeg håper de kommer frem før jul og uten noe styr med tollvesenet.

I dag har jeg kun ryddet litt på rommet, slappet av med kaffe og tv2sumo og skrevet julekort. Julekortene har ikke julemotiv men de har motiv fra Bordeaux. Tenkte det var like greit ettersom det er her jeg oppholder meg dette året, og jeg ikke har sendt noen kort til noen med Bordeaux-motiv enda. De er også skrevet på fransk. Så lykke til, alle sammen :-)


Ble også litt irritert i dag tidlig da noen begynte å støvsuge selvom jeg (sikker flere òg) sov. Tidligere fikk jeg beskjed om å vente med å støvsuge fordi noen fremdeles sov, men dette gjelder tydeligvis ikke andre! Enda den tiden jeg vill støvsuge var senere enn hva personen gjorde i dag! Dessuten er ene doen blitt tett og vertsfaren min prøvde selv å få fikset det, ettersom det nok er dyrt å leie inn håndverkere her. Så det var endel annet bråk også. Hvordan resultatet ble vet jeg egentlig ikke.

Dagens français:
Lærerne omtaler en enket elev som "vous" (uttales
vo) hvis h*n ikke husker navnet. "Vous" betyr enten dere eller De/Dem (høflighet til fremmede mennesker). Det er altså normalt å bruke dette i butikker hvis du trenger hjelp eller spør fremmede på gaten etter veien. Elever omtaler også læreren som "vous". Personlig liker jeg dårlig at læreren kaller meg for "vous", og den overlegne tonen det "bærer" med seg.


0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...