Daisypath Vacation tickers

torsdag 15. desember 2011

C'est Noël !

er det jul!
..eller hvertfall juleferie for meg, og den varer til og med mandag den 2. januar 2012!



meg og mamma i 2008

Jeg gleder meg til ferie nå. Skal bli godt å slippe og stå opp grytidlig hver morgen for å ta bussen kl. 07 og slippe å være hjemme igjen så seint som kl. 18. Men samtidig gruer jeg meg litt. Blir rart å feire jul uten familien min i år. Uten å se de glade fjesene til Oliver og Adrian da de åpner pakker. Uten å se de fine og gode vennene mine. Uten tradisjoner som rakfisk, "julebukk-gåing", aking, festing, familieselskaper og snakking. Vel, det blir nok helt sikkert snakking og familieselskaper her òg - men det blir ikke på samme måte. For ingenting kan erstatte familien min og vennene mine i Norge! Merker hvor glad jeg er i landet mitt, hvor stolt jeg er over å være norsk og hvor mye familien min betyr for meg. Selvfølgelig betydde de masse før jeg dro også, men da man er langt borte over lang tid merker man det ekstra godt.




~

Jeg har nå tatt på meg joggebuksa, gode sokker, en stor genser, tatt ut øredobber og satt opp håret. Noe som egentlig er veldig typisk slappe av-modus for meg! Sitter med en kopp kaffe og et par klementiner jeg kjøpte på butikken istad. Været i dag har vært svært dårlig med regn og vind, og nesten alle som er utendørs skriker pga. dette. Selv må jeg le litt av hysteriet, selvom jeg helt ærlig ikke liker dette været selv. Mye bedre med snø som legger seg - så slipper man hvertfall å bli kliss bløt i hår og igjennom klær.




På vei hjem fra skolen i dag duppet jeg litt av på bussen. Da jeg endelig skulle av, klarte jeg å tryne ned trappen på veit ut. En hyggelig mann tok tak i meg og spurte om det gikk bra. Jeg, som var veldig flau og ikke helt skjønte hva som skjedde, sa at alt gikk fint. Men jeg kjenner nå i ettertid at jeg tråkket over noe skikkelig. .....Det hele resulterte i at nok et par sko ble ødelagt! Altså sko nr.2 på nøyaktig to uker! Den nedeste "biten" på helen mangler. Men jeg tenker å ta de med hvor jeg kjøpte de og spørre om det går an å kjøpe ny bit. Det hele var temmelig flaut. Typisk meg og mine klumskheter! Men jeg får skylde på mine gener, da jeg vet at dette å være klønete kommer fra begge sider i familien!


Fikk julegaver fra Norge i posten i går. Fra bestemor og bestefar i Trysil! Kjempe koselig, men jeg ble kjempe lei meg da jeg oppdaget at pakken (som de ble sendt i) var åpnet og at det manglet en ting (ifølge innholdbeskrivelsen). Så håper at dette ikke skjer igjen, og at bestemor og bestefar får erstatning av posten! Jeg ringte pappa og fortalte situasjonen, og ettertid har jeg sjekket litt på nettet. Der stod det at hvis noe var blitt tatt ut eller det var skade på konvolutten, skulle posten legge pakken i plastikkpose og legge ved et skriv om hva som hadde skjedd, før den ble sendt videre. Noe som ikke har skjedd i dette tilfellet. Jeg håper det ordner seg!
Update 20.03: Snakker med pappa igjen, som igjen har snakket med posten i Norge. Han fortalte at det var ulovlig å sende gull og sølv til Frankrike og at hvis dette ble oppdaget ville det bli beslaglagt. Det er selvfølgelig en mulighet at de kan sende den i retur, men jeg tviler veldig på det egentlig. Fant også igjen pakkebåndet med en bit av merkelappen, noe som jeg tolker som at de har tatt den og la igjen pakkebåndet for "bevis". Men de kunne vel LUKKET igjen konvolutten? Men ja.. Franskmenn er jo kjent for å være sære og arrogante, så det er vel noe med det.

meg, Oliver og Adrian. Julen 2007


Hver gang telefonen ringer mellom kl. 18 og 19.15 blir jeg sykt nervøs! Nesten så jeg hopper i taket, og jeg løper bort til døren min for å lytte hva som blir sagt. Grunnen til at jeg blir nervøs er fordi jeg er redd det er områderepresentanten som ringer. Vel, hun virket hyggelig på første møtet. Men etter å ha snakket med henne i telefonen én gang har jeg nesten fått angst. Hun får det til å virke som om jeg ikke er bra nok, og bekrefter da mine egne følelser. Mulig det bare er rutine alt hun sier, men det føles virkelig ikke bra.. Men så må jeg bare tenke: Hvis jeg ikke hadde vært bra nok så ville vel familien snakket med meg? Eller så ville jeg vel mottatt brev fra STS? Eller at områderepresentanten sier rett ut hvordan det er? Ellers så blir jeg jo gal.


Dessuten er fransklæreren min en b*tch. Hun mener jeg skal lese Les Regrets som alle de andre i klassen og skrive en slags analyse av den. Les Regrets er en bok på ca. 180 sider, skrevet på 1500-tallet og er en diktsamling. I følge vennene mine på skolen er det "gammel-fransk" og til og med de synes det er vanskelig og slitsomt! På onsdag hadde klassen min 2-timersprøve med analyseskriving fra "La peste" (Pesten på norsk). Da mente hun at jeg skulle gjøre det samme, og at jeg måtte lære med dette til "la bac" (stor eksamen) i slutten av skoleåret. Jeg sa tvert nei. Til mine medelevers glede, da de ikke tør si noe i mot henne fordi...ja, hun er ei heks! (Mens til meg prøver hun å smile og være koselig. Haha.) Jeg sa jeg ikke skulle ta "la bac", og satte meg til å lese en annen bok jeg har lånt meg på fransk.
- Det er kjempe fint at hun gir meg sysselsetting. Men fra å ikke ha gjort noe i hennes timer siden jeg kom til Frankrike - til å skrive analyse om en diktsamling fra 1500-tallet!?! Det finnes vel en mellom ting? Hun kunne vel heller gitt meg noen små tekster å skrive? Som feks. om Norge, hvordan jeg opplever Frankrike eller noe sånn. Hvertfall noe som gir meg lyst til å gjøre en innsats!






God jul til dere alle!

Dagens français:
Over alt ser man kjærestepar omfavne, klenge og kysse hverandre, nesten som om man skulle prøve å spise opp den andre. Er noe av dette i Norge også, men her er det seriøst over alt!


2 kommentarer:

  1. Ja! Tenk så er det alt snart jul :) Syns jeg ser du faller ut av bussen! Skjønner ikke hva du mener når du snakker om gener...? :)

    SvarSlett
  2. Ja, synes jeg ser det selv. Selvom jeg nå har fått "black-out" ang. episoden. Kjenner det i foten og har fått skikkelig strekk i ene armen.
    Nei, ikke sant... Hmmm :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...