Daisypath Vacation tickers

lørdag 29. oktober 2011

DISNEYLAND, PARIS

meg foran Eventyrslottet

Lørdag 22.oktober kl 05, etter kun fem timer med søvn, stod jeg opp og gjorde meg klar for dagens begivenhet: nemlig Disneyland, Paris med de andre STS-studentene! Jeg gledet meg veldig til å se igjen May, Dina og Siiri, som jeg visste skulle dit. De andre studentene som var på forberedelseskurset var jeg ikke helt sikker på om skulle dit eller ikke.


Vertsmoren min kjørte meg til toget i Bordeaux kl 06 om morgenen. Vi var begge trøtte og sa ikke stort i bilen på vei inn til jernbanestasjonen. Det var ni varmegrader og kaldt! Jeg hadde tatt med med den gule STS-sekken til å ha bok, iPod, telefon, kamera, lommebok, mat og drikke oppi. Sekken er mindre fin men den er stor og har god plass! Jeg hadde også på meg en stor varm genser, og håpet det ikke ville bli så mye kaldere i Paris.


Vi var tidlig ute, jeg satte jeg på toget og prøvde straks å sove litt. Noe som rett og slett var umulig ettersom to gutter i 6-9 års alderen ikke klarte å sitte stille eller være stille, og jeg fikk raskt med meg at de også skulle til Disneyland. Litt beroligende, for da kunne jeg jo gå av på samme stopp som dem. For jeg var nemlig litt nervøs ang. det å gå av på feil stopp. Hva skulle jeg liksom gjøre da? Så klart kunne jeg ringt noen, men er ikke så kult å være stuck i Paris og ikke vite hvordan jeg skal komme meg videre heller. Etter hvert ble jeg litt irritert på de guttene som ikke kunne være stille, samt moren og bestemoren som var med. Så jeg kremtet høyt. Utålmodig og litt morgengretten som jeg er. Men klokken var jo tross alt 06.30 om morgenen! Det hjalp en liten stund og moren prøvde å roe ned guttene resten av veien. Jeg forstår guttene også; 4 timer innestengt på et tog samtidig som de helt sikkert gledet seg til Disneyland!


Jeg gikk av toget rundt halv elleve og var temmelig forvirret da jeg kom på perrongen. Men jeg fant Sortie-skilt (ut-skilt) og fulgte dem. Da var jeg på bakkenivå (fremdeles inne på togstasjonen) og hadde virkelig ikke peiling hvor jeg skulle gå. Jeg gikk ut og der var det kaldt! Mye kaldere enn i Bordeaux! Tårene trillet (pga. kulda) og jeg skalv mens jeg så meg rundt etter kjente fjes, røde t-shorter eller gule STS-sekker. Nope, ingen å se.


her venter vi på May
Jeg gikk mot det jeg skjønte var inngangen, og der så jeg faktisk ene lederen, Rémy, og jeg fulgte etter. Jeg gikk inn i sikkerhetskontrollen hvor de sjekket sekken min og fortsatte med å følge etter. Rémy snudde seg og fikk se meg. Han kom bort, ga meg en klem og lurte på hvordan alt gikk. Han spurte også om jeg hadde inngangsbilletten. Ehm, nei, den skulle jeg vel få av deg? Han ringte noen og vi gikk helt ut igjen. Der traff vi på Dina og Stephanie, som hadde billetten min. Hvordan de hadde den skjønte jeg ikke, men det spilte ingen rolle. Vi passerte kontrollen igjen og gikk gjennom inngangen. Kan ikke beskrive hvor godt det var å snakke norsk igjen - på ordentlig - og ikke via Skype og telefon! Vi stoppet opp for å prøve og ringe Siiri og May, men til min skuffelse kom jeg ikke gjennom til Siiri's telefon. Vi ventet på May og hun kom ikke lenge etterpå! Fantastisk å se henne igjen også 


meg, May, Dina, Lilly og Stephanie





Vi gikk for å ta spøkelseshuset og deretter inn i ett par av de mange suvernibutikkene! Shit, det her var som å være liten igjen! Leker og kostymer av Mikke og Minnie, Donald og Dolly og ikke minst alle Disney-prinsessene! Klokken nærmet seg tolv og vi gikk til selve Eventyrslottet hvor vi skulle møte de andre for å spise. Da vi nærmet oss så jeg at Rémy sa noe til Siiri. Hun snudde seg, så meg og løp mot meg i stor fart og overfalt meg! Ja, rett og slett! Hun hoppet opp, slang begge bena rundt meg og ga meg en gigantisk klem! Jeg datt bakover, fordi hun var litt tung,og heldigvis var det en benk der som jeg landet på! Vi satt sånn i flere minutter og May prøvde å ta bilde av oss. Kan ikke beskrive hvor godt det var å se igjen denne fantastiske jenta som jeg har savnet så utrolig! 


Siiri og meg

alle STS-studentene som var i Disneyland

Luca (ungarsk), Christine (svensk), meg, Siiri (finsk) og Maria (finsk)

Jeg hilste også på Thom, Ville, Maria (fra forberedelseskurset) og noen andre jeg ikke hadde sett før. Fant fort ut at det var mange fra Skandinavia her! Svensker, finsker, nordmenn og en dansk. Gøy! Vi tok felles bilde, før vi fikk matbonger og gikk for å spise. Igjen; veldig godt å kunne snakke norsk igjen! Etter det gikk jeg, Siiri og May for å se i flere butikker. Jeg prøvde Minnie-ører og følte meg som en av de mange kineserne som brukte de tilsvarende ørene der inne i Disneyland. Ganske typisk at de bruker Minnie-ører. No offence! Hadde jeg vært under 10år, skulle jeg kjøpt de.


Så ble May med vertssøsteren sin og venner av dem for å ta karuseller. Jeg og Siiri var alene. Vi tok Space Mountain: Mission 2 og den var helt rå! Vi stod i kø i 30min for å ta den, men det var virkelig verdt det!


den sykt råe karusellen


 Før dette stoppet vi opp for å se på et show med Mikke, Langbein, Dolly..ja, alle sammen!
Etter karusellen satte vi oss på en benk, drakk kaffe og snakket, før vi igjen gikk i noen butikker. Ble altså ikke noe særlig karuseller denne dagen, men endel butikk-titting og tid med Siiri!


show

show


julebutikk

Da klokken nærmet seg fem fant vi ut at vi måtte ha litt mat igjen, ettersom vi snart skulle møte de andre og så dra hvert for oss igjen. Vi kjøpte fransk hot dog og noe godt å drikke! Da vi var ferdige og gikk ut av restauranten skjønte vi ingenting da vi så det stod mange, mange folk utenfor. Det viste seg å være en parade. Vi trengte oss frem for å prøve og se. Og der så vi mange kjente Disneyfigurer med kjentmusikk til. Igjen, jeg følte meg som en liten unge og smilte fra øre til øre. (Fikk ikke tatt bilde av alle)


Den lille havfruen og Alladin

Frosken som blir til en prins (husker ikke navnet)

Tornerose og Belle


Vi gikk innom en butikk til, og mens vi stod i kø for å betale varene ble klokken 18 og vi måtte skynde oss for å finne igjen de andre. (Hadde det bare ikke vært for den gamle damen som snek i køen!!!) Det har seg nemlig sånn, at da vi var på forberedelseskurset og Siiri og jeg var på noe alene så kom vi to hele tiden forsent til planlagt oppmøte med de andre. Noe som var litt flaut. Derfor hadde vi det litt travelt - igjen! Vi gikk dit vi trodde vi skulle møtes (da var klokken fem over åtte), men fant fort ut at vi var i feil ende av parken! Vi småløp til riktig sted og da stod det kun fire andre studenter + en leder der. De andre hadde altså dratt, og nok engang fikk jeg ikke sagt ordentlig hade til May og Dina. Dårlig samvittighet ja. Siiri og noen til dro, mens jeg stod igjen med Ville og Emma (dansk). Vi gikk inn og ventet...og så var det min tur til å dra.


Noen flere bilder:



Cruella De Vil

en dverg fra Snøhvit




Jippi, 4 timer på tog igjen! Nå kjente jeg at jeg var sykt sliten! Jeg tok frem boka mi og leste i den, spiste litt og prøvde å slappe av. Da spurte gutten som satt ved siden av meg hvilket språk det var jeg leste. Jeg at det var norsk, og han sa han hadde en venn som studerte svensk og at bokstavene og ordene så ganske like ut. Jeg smilte til han og det ble ikke noe mere snakk.


Vertsfaren min stod klar for å hente meg i Bordeaux kl 23.30 og han så ut til å være sliten selv. (De pleier å legge seg rundt kl 21.30 daglig) Vi dro hjem, og jeg gikk og la meg med en gang! Sliten og glad for at det skulle være ferie uken som kom.

Disneyland var vel en av mine drømmer som liten. Treffe alle prinsessene, Mikke og Minnie, Donald og Dolly, Peter Pan og Tingeling, Ole Brumm.. ja, you name it! Jeg hadde en kjempe fin dag der med mine fantastiske venner som jeg har savnet veldig! Disneyland er vel mer for de yngre, men det var fremdeles gøy å ha vært der ettersom jeg tross alt skal bo i Frankrike i nesten et år.

1 kommentar:

  1. Det virker helt herlig å være i Disneyland:) Har lyst til det en gang jeg også! Skjønner at du får følelsen av å være liten igjen :) Veldig fin som Minnie Mus :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...