Daisypath Vacation tickers

søndag 23. oktober 2011

Just my lucky day!

For å huske denne episoden skrev jeg det ned på et ark i full frustrasjon og raseri:

"

12. oktober 2011. kl.13.12
.

Da jeg forlot de andre vennene mine ved lunsjen i dag, for å gå å se i noen butikker, var det siste jeg sa "Hvilket klasserom skal vi i etterpå?". Sophie svarte meg og sa: "C202". Okei, fint, tenkte jeg og gikk ut av kantinen. Da jeg kom til skolen igjen var jeg i mine egne tanker, jeg så to gutter fra klassen og fulgte etter dem og opp i bâtiment A. Jeg grudde meg litt til å ha fysikk fordi jeg synes det er ganske vanskelig! Jeg spurte dem hvilket rom vi skulle i og de sa A202.



Og nå (kl 13.12): HAHA! Jeg sitter i "skammekroken" i admistrasjonen (scolaire) på skolen.


Jeg og to gutter fra klassen var på vei til fysikktimen til bygning A, etasje 2 og rom 202.....og vi innså kjapt at dette var feil klasserom da rommet var låst! Vi lette gjennom alle rommene i hele etasjen og spurte til og med en annen lærer hvilket klasserom vi skulle i, men vi kunne ikke finne riktig rom og heller ikke de andre elevene i klassen! Klokken tikket, og vi visste virkelig ikke hva vi skulle gjøre. Vi hadde panikk men lo litt av det samtidig. Ene gutten sendte melding til en annen elev i klassen og hun sa vi skulle til C202. Shit, vi hadde det travelt og løp! (For å komme til en annen bygning må man først ned og ut, og så opp igjen. Går ikke an å gå tvers gjennom bygningene via samme etasje) Klokken var allerede 5 minutter over 13!

Vi gikk til riktig bygning og opp alle trappetrinnene. Da vi nærmet oss 2.etasje sa ene gutten "Åjaa, vi har historie!" Vi lo av hele situasjonen, men egentlig hadde jeg litt lyst til å grine. Vi banket på, læreren åpnet døren, kom ut til oss og sa at vi ikke fikk komme inn igjen før vi hadde vært nede hos administrasjonen. Vi måtte altså gå hent ned igjen. Der måtte vi gi unnskyldning på hvorfor vi kom forsent og få stempel under retard (forsent til klassen) av ansatte i admin. i heftet vårt. Dessuten fikk vi ikke lov til å da gå opp til klasserommet igjen fordi det da hadde gått over 10min. Så da satt vi der.... ved hvert vårt bord, i hver vår "skammekrok" og leste.


Samtidig har jeg ikke den hvite blusen vi trenger til fysikken. Fordi jeg ikke aner hvor jeg skal kjøpe den, og fordi ingen hjelper meg med å få kjøpt den. Så...mulig jeg blir sittende her i 1 1/2 time til etterpå også! Jess.. virkelig dagen min i dag!

Update: kl. 15.17
Ja.. Jeg kom til fysikktimen. Satte meg ned...de andre tok på sine hvite frakker. Vi fikk utdelt et ark med overskriften "vann".
Så fikk jeg beskjeden: Frøken, du må ta på deg den hvite blusen din! Jeg svarte at jeg ikke hadde den, at jeg ikke visste hvor jeg skulle kjøpe den og lurte på om jeg kunne observere forsøkene. Hun sa noe høyt til hele klassen som jeg ikke forstod. De andre sa: Jammen, hun er jo norsk og hun vet ikke hvor hun skal kjøpe den! Alle så fortvilt ut. Jeg så på de, presset frem et lite smil og tenkte tusen takk, for all støtten inni meg. Virkelig godt å vite at de andre elevene i klassen så min side av saken. En jente i klassen kom bort til meg og sa at jeg måtte gå, for hvis noe skjedde med meg pga. forsøkene så ville læreren få all skylden. Ja, jeg forstod jo lærerens situasjon, men hun trengte vel ikke bli så utrolig sur? Men vi skulle jo jobbe med vann denne timen, jeg dør jo ikke om jeg får litt vann på klærne mine. Jeg ble skikkelig irritert selv over læreren! Jeg pakket sammen tingene mine og gikk. Gikk bare rett ut og satte meg i sola, og skrev dette her! Det kokte inni meg.



Da jeg kom hjem fikk jeg høre det av vertsmoren min: Hvorfor var du ikke i timen fra kl 13-15.30 i dag, Celina?! Det er veldig viktig at du er på skolen, og du kan ikke holde på sånn! Jeg prøvde å forklare på fransk/engelsk om historietimen og om blusen, men hun forstod meg ikke og sa jeg måtte kjøpe blusen i Libourne. Ja, tenkte jeg. Men HVOR?!? Jeg lukket døren på rommet mitt og ble enda mer sint. Etter en stund åpnet jeg den. Da kom hun inn til meg og sa, nå i en roligere tone: Beklager, men det er veldig viktig for meg at du er på skolen. Du må møte opp i alle klassene. Jeg svarte rolig tilbake at ja, det skal jeg gjøre.

.....
"



Hadde jeg gått til admin. og sagt fra om blusen ville de ikke ringt vertsmoren min om dette, men i jeg var så irritert på læreren så jeg måtte bare vekk. Forholdet mellom vertsfamilien og meg er fremdeles bra. Men jeg synes det er litt synd at jeg ikke fikk forklart meg ordentlig angående hva som virkelig hendte.

Jeg vet jeg skal bruke hele ferien min på å lete etter en hvit bluse i Libourne!







2 kommentarer:

  1. Uff....vennen min! Oppleves sikkert frustrerende og veldig uvant norsk skolesystem!Du har jo aldri før blitt utvist fra klasserom eller sittet i skammekroken før! Skjønner at du blir sint også! Jeg som sitter "trygt" hjemme må le litt også! Du i skammekroken og blir kjeftet på for noe slikt....(?) Veldig merkelig!Kommer nok til å le av det du også senere.... :) Klem vennen min <3

    SvarSlett
  2. Ja, jeg ler egentlig litt av det nå i ettertid :) Men likevel ikke så gøy da det skjedde...spesielt det med å prøve å forklare årsaken til lærere/vertsforeldre. Men alt er fint nå, og vi har "kommet" videre ;)

    <3

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...