Daisypath Vacation tickers

lørdag 22. oktober 2011

Bryllup i Bordeaux

Endelig kommer innlegget som mange har ventet på; nemlig om bryllupet i Bordeaux 1.oktober!


Jeg stod opp i god tid; rundt kl. 09.45. Tenkte det ville være godt å gjøre seg klar til bryllupet i rolig tempo, og ikke stresse den siste halvtimen som jeg kan ha en tendens til å gjøre. Jeg spiste litt frokost og tok et glass cola. Var nemlig ikke helt i form på starten av denne dagen. Jeg skrudde på pcen, tok en tur innom facebook og satte på litt musikk i iTunes, før jeg sminket meg og kledde på meg. I mens jeg ordnet meg kom vertsfaren min inn med pakke til meg; Cosmopolitan, norsk tyggis og elgkort fra mamma. Jeg ble kjempe glad, og rakk faktisk å lese litt før vi dro til Bordeaux kl. 12.30.
her står bruden utenfor huset
med sin kommede ektemann

Da vi ankom foreldrene til vertsmoren min hilste vi på brudens forlover, hennes mann og deretter brudgommen himself (som er broren til vertsmoren min). Vertsmoren min fortalte at bruden var oppe i andre etasje og fikk på sminke og brudekjole. I mens vi ventet kom det mange folk til huset. Jeg hilste på alle, men husket ikke halvparten av navnene etterpå. Vi snakket litt, tok noen bilder av hverandre og festet på "dusker" ved speilene på alle bilene. Så stelte vi oss i en lang rekke langs hekken....og der kom hun; bruden! Ned trappen fra andre etasje og ut i solen hvor vi stod. For ja, det var en vakker, solskinnsdag! Hun stod der en stund, smilte og så på oss - og vi tok masse bilder. Men da kom jeg til å tenke på: bringer det ikke ulykke at brudgommen (og evt. andre?) ser bruden i brudekjole før vielsen? Hm, dette var rart og nytt for meg. Men de har jo andre tradisjoner her. Videre merket jeg også at samtlige gjester ikke var veldig pyntet, noe de ville vært i Norge, og det så ut som endel gikk i vanlige hverdagsklær!



Bruden satte seg inn i bilen som var pyntet med like dusker som de andre bilene. Eneste forskjellen var at det var et svært bånd med sløyfe som gikk over panseret. I bakruten lå det en fin blomsterbukett. Brudgommens forlover kjørte bilen med bruden i, og vi andre satte oss inn i våre biler og dro avsted. Nå skulle vil til rådhuset (Hôtel de Ville) i Bordeaux.


den pynta brudebilen


utenfor rådhuset i Bordeaux
Vi parkerte bilen, gikk gjennom kjøpesenteret og til rådhuset hvor vi stod utenfor å ventet i drøye 30min. Alle var der. Gjestene og brudeparet. Det var vel ikke det her jeg hadde forventet meg? Selve bygget var under restaurering og noen steder innvendig så det mindre pent ut. Vi gikk til et rom, minnet meg litt om ja..når noen gifter seg i et tinghus. Og jeg vil med dette få presisere; jeg mener ikke noe negativt om bryllup i tinghus! Bare innredningen var litt penere. Vi satte oss, og brudeparet med forlovere satte jeg fremst ved et bord. Så kom det en minister inn og vi reiste oss. Hun bar et bånd tvers over seg, slik som de kongelige har bare i fargene til det franske flagget. Hm.. Dette minnet meg fortsatt ikke om noe bryllup. Ministeren pratet endel og etter en stund sa hun noe som jeg tolket som: "Tar du han/hun som står ved din side til din ektefelle?", og begge sa ja. De kysset og vi tok bilder, før de signerte noen papirer og alle gikk ut igjen hulter-til-bulter. Ingen form for noe system i det hele tatt. Hæ? Var det her alt?


utenfor rådhuset 

inne i rådhuset
....ministeren ankommer

...signerer papirene
Så gikk vi inn på kjøpesenteret igjen (ja, i finstasen!) og til bilparkeringen. Da hadde vi 1 1/2 time før det skulle skje noe. Jeg og de to eldste vertsbrødrene mine dro hjem fordi han ene skulle skifte bukse. Jeg fikk i meg litt cola og sjokolade for å få opp energien, før vi reiste tilbake til foreldrene til brudgommen. Men vi var der bare 10 min før vi dro til Floriac og til en park. Der vi skulle ta bilder. Det var allerede flere brudepar med familie rundt omkring i parken. Tok bilder som i Norge: kun brudeparet, med forlovere, foreldre...et med søsken, med hennes familie og med hans. Men vi tok også et felles bilde. Hm.. I forhold til bildene kunne jo dette vært en vanlig familiemiddag, med unntak av en viss brudekjole og noen andre fine kjoler.


et slott i parken vi tok bilder.
man kan også se et annet brudepar med følge

vertsfamilien min og meg
kirken
synd skiltet ødelegger 
Deretter dro vi til kirken. Vi gikk inn, tok bilder og satte oss på riktig side for alteret. Vi snakket litt og stemningen var litt trykket. Så kom bruden inn med faren ved sin side, og vi reiste oss. Ja, da skjedde det.. Gjett hvem som snublet og nesten falt over hele stolrekka? Jo, det var meg. Hadde tråkket på kjolen i det jeg reiste meg, og nå hadde hælen på skolen hektet seg inn i kjolen. Ja, det ble et hull. Typisk meg! Sorry, mamma! :(Jeg tok tak i vertsfaren min i det jeg nesten detter over hele stolrekken og han sier: "Celinaa!", men en tydelig oppgitt mine. Jeg skjønner jo det. Følte meg ikke helt bra der jeg stod heller! Men jeg kunne likevelmikke noe for det.Tror virkelig det er noe med meg og uflaks! Eller, det heter vel å være klønete? Jess.. Kult. Kjolen ble altså litt ødelagt, men jeg tror den kan "snurpes" sammen og at skadene ikke blir spesielt synlige. Men igjen; jeg mente det ikke mamma! :( 


Jeg fikk meg selv på beina etter litt hjelp og bruden kom inni kirken (denne gangen med sløret foran ansiktet). Nå minnet det litt mer om en norsk seremoni! Stemningen var annerledes enn ved norske bryllup. Mer romantisk og ikke så høytidelig, i en liten og intim kirke. Nydelig! Det at vi ikke var i kriken før ca. kl. 18, gjorde at det ble et fin lys inn i kirken via de glassmalte vinduene. Veldig, veldig romantisk og fint! Samtidig handlet seremonien mer om ekteparet enn om de uendelig lange salmene. Det var også søsken av brudeparet som leste noen korte salmer. Hele vielsen var veldig personlig. (Moro da de skulle si "Halleluja!" for det ble "Alleluja!" og det hørtes litt dumt ut.) Jeg kjente godt igjen salmen "Fader Vår", som jeg  kan utenatt på norsk,  og oversettelsen er temmelig lik - linje til linje! Selve ekteskapsløftene var òg mer spesielt enn i Norge. De hadde skrevet dem selv, samtidig som det var kortere og fortalte mer. "Få ord gir mer makt...". Da vielsen var over og de begge hadde gitt sitt ja, kysset de hverandre, og gikk opp til alteret for å skrive under papirer. Imens gikk vi andre ut og gjorde oss klare til å kaste "hvite lapper" over brudeparet.


inngangen






blomster på stolene nærmest midtgangen
faren følger bruden opp kirkegulvet




bordene ute

Vi stod uten for kirken i 20 min før vi dro videre til restauranten vi skulle tilbringe resten av kvelden/natten på. Vi ankom restauranten ca. kl. 19.30, og nå begynte vi å bli sultne alle sammen! Det var dekket opp bord ute med hvite duker, glass og servietter. Vi fikk velkomstdrinker og kanapéer servert på sølvfat. Det gjorde godt. Vi unge satte oss ved det ene bordet og snakket og lo. Ene søskenbarnet til vertsbrødrene mine lurte på hva skål var på engelsk (hun snakket på fransk), så løftet hun glasset og sa "SKÅÅL!" (hørtes ut som svensk) til meg mens hun så ut som et spørsmålstegn. Da måtte jeg le litt, og fortalte henne straks at det nesten var som norsk og ikke engelsk. Samtalene fortsatte.
 Da sølvfatene var tomme og velkomstdrinken(e) var drikket opp fikk vi beskjed om (endelig) å trekke inn og i rommet vi skulle oppholde oss. Vi så på bordkartet og fant ut at vi unge satt på samme bord! Det ville nok bli gøy! Vi satte oss på plassene våre.


Det var 5 runde bord i et stor rom, med et 
dansegulv i midten: et bord for de små barna, et for oss unge, et for søsken med ektefelle, et for foreldre og tanter/onkler, og selve brudebordet med brudeparet, forlovere og nære venner. Igjen: ikke så stivt og etter "oppskriften" som det er i Norge. Men likevel intimt og koselig! Det var også et bord med en bok hvor man kunne skrive en hilsen til brudeparet og en liten krok hvor det satt en mann å styrte musikken og som snakket hvis noe skulle skje. En slags toastmaster. Lokalet var fint. Dempet lys på veggene og veldig romantisk .Bordene var dekket med masse bestikk og glass (pga. alle rettene), fin blomsteroppsats, små speil med lys og perler. Ved hver kuvert var det også et hefte med meny, et ark som fortalte om det franske kysset og en liten gave til alle gjestene i form av et brudepar (i papp) med søtsaker inni. Jeg likte veldig godt at bordene var runde. Mye lettere å se og snakke med folk, og ikke minst mer intimt.

Så kom det masse røyk ut av inngangen til rommet og brudeparet kom inn. Vi reiste oss, og de tok en liten dans (ca 30 sek.). Deretter ønsket de oss velkommen og forklare bordplasseringen, og beskrivelsen til hver bord. Den samme beskrivelsen var skrevet på et kort, plassert på hvert bord. Vi satte oss, og fikk servert en 7 retters-meny med godt drikke til. Jeg spiste gåselever for aller første gang. Kan vel si det var siste også! Vi startet med å spise rundt 20.30 og var ferdige langt over midnatt!



Meny:

Gåselever
med fiken og tomat

~

Sandre (hvit fisk),
timbal av ris safran og
kremet aspargessaus

~

Champagnesorbet

~

Vaktelfilét (fugl),
vitelottemos (blå potet),
grønnsaker,
portvinssaus

~

Diverse oster,
salat med vinaigrette

~



Kokkens kake
(selve bryllupskaken)



~

Kaffe,
cannelé og makron




...her danses det!
Mellom noen av rettene var det noen innslag i form av dans eller lek. Dette er òg noe som gjorde det mindre stivt enn i Norge. Ja, minner meg fremdeles om en familie middag, men gøy var det og det ga maten tid til å synke ned før neste rett. Ene leken gikk ut på at bruden, med bind for øynene, skulle finne ut av hvem som var hennes mann ved å kjenne på leggen (uten bukse, og nei ikke naken!) til sju forskjellige menn. Hun klarte det ikke. Det var også en annen lek; hvor mennene stod på en rekke og kvinnene på en annen. Så skulle først kvinnene danse og holde takten til musikken - deretter mennene. Utrolig gøy for oss tilskuere å se på! Det var også, som jeg skrev over, "vanlig" dansing inni mellom. Vi dro hjem rundt kl. 04, og kan si jeg var veldig sliten og gledet meg til å finne senga!
Dagen etter skulle vi til foreldrene til brudgommen igjen. Der skulle vi snakke, spise og generelt oppsummere bryllupet. Men vi ungene her i huset var så slitene, at ingen av oss orket å dra.

Merket endel feil ved serveringen i bryllupet. Nok en yrkesskade.

Savnet:
- Taler! Som feks; brudens-, brudgommens- og forlovernestale.
- Finere kjoler.
- Brudevals?
- Ordentlig musikk
- Mer godt å drikke etter maten
- Fancy bryllupskake og kanskje flere kaker (?)



bryllupskaken

...og litt kyssing

1 kommentar:

  1. Hei! Endelig kom det noen blider og tekst om bryllupet! Alt gjøres forskjellig i alle kulturer, og det er interessant å få med seg :)
    Kos deg videre lille <3

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...