Daisypath Vacation tickers

lørdag 12. mai 2012

Ord og uttrykk

Når man er utvekslingsstudent er det naturlig at man har lyst til å lære språket så godt som overhode mulig. Man lytter gjerne mye til hvordan andre snakker, hvordan setningsoppbygningen er i forhold til substantivet, verbet og objektivet. Dermed blir det også naturlig at man tar opp slang-ord og uttrykk for unge, ettersom én tilbringer mest tid med venner og på skolen. Sånn er det hvertfall for meg.


En dag jeg snakket med verstbroren min spurte han meg om det hadde vært fint på skolen etter ferien. Jeg svarte, med en ironisk tone, at det hadde vært kjempe bra. Derav jeg brukte uttrykket gavé (=très/trop) som betyr veldig eller mye, avhengig av situasjonen. Da sa han til meg: "Hva?! Sa du gavé?" Jeg svarte nokså usikkert ja. Da utbrøt han "Oi, du vet at det er typisk bordelais-uttrykk?!"  (bordelais er en person som kommer fra Bordeaux) "Nei, det visste jeg ikke".
Han virket veldig stolt av at jeg har tatt med meg spesielle uttrykk fra området her. Noe jeg også ble, selvfølgelig!


...


Så da tenkte jeg at jeg kunne jo bruke dette senere også, mens jeg snakket med familien rundt middagsbordet eller lignende.
En dag det var 30 varmegrader ute og veldig høy luftfuktighet spurte vertsfaren min: "Er det varmt for deg nå?". Jeg svarte: "Ja, det er veldig varmt! Jeg er ikke vant til å ha det så varmt i mai." (Hvor jeg brukte ordet gavé istedenfor trop) Vertsmoren min så rart på meg og sa i en skarp tone: "Gavé er ikke fransk!!".
Jeg ble litt forvirret og visste ikke helt hva jeg skulle si eller gjøre. Jeg trodde jo dette var fransk?! Ettersom vertsbroren min var så "stolt" da jeg brukte det, og alle mine venner også bruker det jevnlig. Så jeg svarte ydmykt: "Åja, det visste jeg ikke".
Da sa hun "Man bruker ikke gavé da man snakker med voksne! Men jeg vet at dere unge bruker det når dere snakker og diskuterer! Men til voksne - NEI" ".

Vel, okei, tenkte jeg. Lett fortvilet...


Jeg som var så stolt over å ha plukket opp uttrykk fra området her.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...