Daisypath Vacation tickers

tirsdag 17. mai 2011

17.mai


17.mai er Norges nasjonaldag (grunnlovsdag)! Det var på denne dagen i 1841 Riksforsamlingen skrev under på landets grunnlov i Eidsvoll, men 17.mai ble ikke regnet som Norges nasjonaldag før i 1836! 17.mai er offentlig høytidsdag, offentlig flaggdag og dagen for et arbeidsfritt Norge (nesten hvertfall)!

Feiringen av nasjonaldagen er preget av tradisjoner. Hvor folket (ofte) bruker bunad (nasjonaldrakten), spiser mye is og pølser, synger nasjonalsangen "Ja, vi elsker..
", leker forskjellige leker, går i tog, ser på russetog og ikke minst; roper høyt "HURRA!".
                 

17.mai feiring utenfor slottet

...


Nå kan du tro jeg er sliten etter den siste måneden! Puuhh.. Håper det ikke tar for lang tid før jeg blir i form igjen og at de blå ringene under øynene mine endelig forsvinner.



Var på vors hos Tom Egil i går (16.mai) med go' folk! Deretter gikk turen til Tjuvholmen og den siste russefesten i russetiden 2011. Denne kvelden viste seg og skulle bli preget av både latter og tårer, men den totale "konklusjonen" er at kvelden ble super med en fin avslutning på russetiden.
Tusen takk til alle som har gjort russetiden min fullverdig! Både medruss, venner, foreldre og annen skyss :)



Etter at musikken var skrudd ned gikk vi til byen for å kjøpe kebab. Deretter gikk vi en tur på Koigen for å se om det var noe liv der. Noe det ikke var... Vi stelte oss i taxikø og tok taxi opp til Tom Egil igjen. Ca.kl. 05.30 sendte jeg melding til Per Olav og lurte på om han kunne hente meg ettersom han snart skulle starte på jobb. Og kan kom (selvfølgelig) og hentet meg! Snill han :)


Da jeg kom hjem gikk jeg og la meg for å klare og stå opp tidlig. Da skulle jeg nemlig være med lillebroren min i barnehagetoget i byen. Men...selvfølgelig var jeg altfor sliten og trøtt til å orke - og i det hele tatt å tenkte - og stå opp kl. 08.30. Jeg våknet litt over ett og ringte mamma for å få kommet meg ut av huset og til skolen til lillebroren min (Adrian). Bestefar stilte opp! Etter mat-spising og skravling, fikk jeg bestefar til å kjøre meg til byen, for da skulle jeg rekke den siste begivenheten som russ - nemlig russetoget!


i russetoget


Storhamar gikk langt frem i russetoget. Så etterpå stod Sondre, Guro og jeg og så på de andre skolene. Deretter dro jeg hjem hvor vi da spiste. Jeg var så sliten så jeg nesten sovnet mens jeg spiste. Heh..Nå har familien fra Rendalen nettopp dratt tilbake til Rendalen igjen, vi skal nå rydde og deretter skal jeg legge meg (!) for å orke og stå opp i morgen!



Her er bevis for noen av russeknutene vi tok:

 Guro og jeg tar russeknuten "fiskekrok: fiske i et
kumlokk i gågata med innlevelse"


Karianne og jeg tok russeknuten "bit av bamsen:
gå tur med bamsendin i bånd gjennom gågata
og lat som om det er en ordentlig hund"


Jeg og Karianne tar russeknuten "viskelær:
sitte under pulten en hel skoletime"


....og "taustump: bundet til en medruss en hel skoledag"


Jeg tok også en hel del andre russeknuter.
- kork fra drikken: si skål hvert 10min i en skoletime 
- vinkork: 1l vin på 30min
- plastskje: 2l is på 10min
- bit av litagokarongen: 1l litago på 1min
- en knute: våken i 24timer
- bit av plakaten: 1 tut = 1 skål i en rundkjøring
- legomann: dele ut is til en hel barnehageavdeling
- et halvt russekort: spis andre halvdelen
- kakelys: ikke noe fravær under hele russetiden
- og mange flere....hvor noen ikke bør ut i offentligheten :)


0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...